tirsdag 4. desember 2012

Sandvikhornet 876 moh

 

                                               Middels tur i Sykkylven

Sandvikhornet ligg heilt ytterst på kommunegrensa i Sykkylven. Når du kjem med ferga fra Magerholm og ser mot Sykkylven, ser du en spiss topp til venstre for fergeleiet på Aursneset/Ørsneset. Nydelig utsikt over fjorden mot Ålesund og mot Ørskog. En fjelltur som eg personlig er veldig glad i, Hadde som gravid et håp og mål å gå opp dit, og jaggu 5 måneder på vei, så var eg opp! :) Så var den også det eine målet mitt å gå med lillemann på tur. En styrketest for meg sjøl om eg klarte det. Lillemann var 5 måneder gammel da eg var opp. Så eg har et litt personlig forhold til akkurat det fjellet.
For å komme deg dit, tar du av i Ullavikkrysset. Kjøre heilt opp på Hjellane, så langt opp på fjellsiden som du kjem. Der er det en stor parkeringsplass. Går et lite stykke opp, før turveien dukker opp til venstre.
 Grusvei heilt opp til Vassætra. Ganske bratt vei. Er ikkje akkurat en vei du triller ei barnevogn. Går gjennom sætra og til endes av vatnet. Der går stien opp mot skaret du går opp på Sandvikhornet. Litt småbratt akkurat i enden av skaret, men det er alt også. For dei som trur at dette er en bratt tur pga utseendet på toppen, ingen fare. Du går på baksida av toppen opp. Skal du sjå rett ned, så må du faktisk forlate stien og gå fram sjøl. Oppå toppen er det fint og flatt og  er en nydelig plass å sitte å spise nista på en solrik dag :)
Men et obs. Denne toppen kan fort få tåke. Bor du i Sykkylven, så er det ikkje så lett å sjå om der kjem tåke. Den kjem ofte rullande bakfra, fra Ørskog. Men toppen er absolutt verdt en tur! :)

                                   Oppe ved vassætra og ser mot toppen av sandvikhornet


Fornøgd lillemann på tur, henger ut på siden for å få med seg alt som skjer :)



 
 

Ikkje så langt unna toppen og snur og tar et tilbakeblikk. Ser vatna på Vassætra til venstre.
 
 
Lillemann og mormor på toppen!! Og da er det matpause :) Eg er berre kjempe glad for at eg kom meg opp med lillemann på ryggen, mitt første mål for turer er nådd :)
 
 
Utsikt fra toppen mot havet. Ser Anstadvatnet til venstre i bildet og Emblemsfjellet til høgre
 
 
Panorama over fjella i Sykkylven. Fantastisk skue! :)
 
 
 
 
Emblem, Valle, Skodje og ut til havet
 
 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar